Ammattitaidolla tehty lehti ajaa järjestön asiaa

Raahen seutukunnan yrittäjäyhdistysten Yrittäjäsanomat jaettiin tänään mainospinkan mukana. En kuulu julkaisun taustajärjestöihin mutta tuntui sopivalta ostaa pikkuinen mainospaikka aivan päätoimisen yrittelyn kynnyksellä.

Maksavana asiakkaana ja ammattikynäilijänä katselin lehteä myös sillä silmällä. Taittajiksi on löytynyt ammattilaisia yhdistysaktiiveista, mikä tarkoittaa perusvarmaa mutta yhdistysten julkikuvan mukaisesti tylsähköä ulkosasua.

Sisältöä puolestaan vaivaavat järjestölehtien perinteiset ongelmat: konseptista ei ole tietoakaan ja jutut tehty liian helpolla. Julkaisu alkaa kuudella tervehdyksellä, joista vastaavat neljä kunnanjohtajaa, yksi puheenjohtaja ja yksi ydinvoimalobbari. Varsinainen toimitettu sisältö käsittää neljä keskenään samantyyppistä juttua eri kuntien vuoden yrittäjistä sekä artikkelin seutukunnan nuorena yrittäjänä palkitusta. Lisäksi mukana on tekstimainosartikkeli paikallisesta aikuiskoulutuskeskuksesta.

Samalla sisällöllä olisin tehnyt useamman asian toisin. Vuoden yrittäjät mahtuisivat hyvin yhtenäiseen juttukokonaisuuteen, jonka toteutus olisi elävä ja monipuolinen. Tervehdyksiä on selvästi liikaa ja niidenkin sisältöä voisi siirtää ainakin yhteen oikeaan, toimitettuun juttuun. Itse kirjoitetut mainokset siirtäisin reilusti ilmoitus-sanan alle.

Yrittäjäsanomat on luonnollisesti järjestölehti, jota ei julkaista pelkästään journalistisin taka-ajatuksin. Yhdistys haluaa tuoda esiin toimintaansa ja ennen kaikkea varmaankin jäseniään ja näiden liiketoimintaa. Journalismi vain on siitä jännää, että hyvin tehtynä se  houkuttelee lukemaan, jättää muistoja ja saa toimimaan. Erityisesti tavoitteitaan ajavien järjestöjen kannattaa panostaa ammattitaitoon – myös viestinnässä, jonka osasena tällainen lehti toimii.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.