Sosiaalistuminen alkaa kotoa

Kristiina Pääkkönen kirjoittaa sosiaalisen median myyteistä näin:

Jos yrityksen perusprosessi tökkii, toimitukset eivät valmistu ajallaan ja asiakkaat ovat tyytymättömiä, ei ole aika mennä sosiaaliseen mediaan.

Oma ”sossumedia-ajatteluni” lähtee samoista kuopista. Kristiina painottaa kirjoituksessaan ilmeisesti sitä, ettei kakka tuoksu sosiaalisessa internetissä paremmalta kuin muuallakaan vaan löyhkä kantaa siellä vielä pidemmälle. Minä lisäisin tuohon senkin, ettei sosiaalinen viestintä toimi ulospäin, jos se ei ole sisäisesti kunnossa.

Olen pyöritellyt ajatuksen siten, että sosiaalinen media tai sosiaalinen internet ovat alakäsitteitä, jotka antavat konkreettista muotoa (teknologiaa, palveluja) sosiaaliselle viestinnälle – joka on sitten se yläkäsite. Toki sosiaalinen media yleisesti käsitetään ajattelun muutokseksi. Jakaminen, avoimuus ja vuorovaikutus eivät kuitenkaan ole mediasta, välineistä ja kanavista, kiinni. Yksille termikikkailua, toisille ajatuksen jalostumista.

Olisi hienoa, jos yritysten some-strategioiden rakentaminen alkaisi organisaatiokulttuurin ja sisäisen viestinnän tarkastelulla. Ennen markkinointia ja asiakkaiden osallistamista olisi paikallaan pohtia sisäisen tiedonkulun ja työyhteisön osallistamisen onnistumista. Sosiaalisen median välineetkin olisi hyvä ottaa omaan käyttöön ennen kuin ne suunnataan ulkopuolelle.

”Eli sinä teet yrityksille Facebook-sivuja”, todetaan yleensä, kun mainitsen tekstitoimiston suuntautumisesta sosiaaliseen internetiin. Sellaisiakin toki teen, mutta varsinainen työ lähtee jostain kauempaa. Toivottavasti yhä useammin ihan sieltä yrityksen ytimestä asti.

Kuva: stock.xchng

Ps. Myyteistä kirjoitti myös Eero Leppänen, jonka ajatukset sosiaalisesta viestinnästä ovat vaikuttaneet tässä esitettyihin varmaan aika paljon.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.