Ahdistavia muutoksia Facebookissa

Facebookin profiilisivuille ilmestyi uudistunut vaihtoehto viikonloppuna. Totuttelun jälkeen uusi ilme ja logiikka vaikuttavat toimivilta. Ensin kyllä ahdisti.

Kuulun muutosvastarintaliikkeeseen. Olen tunnistanut ominaisuuden selvästi ehkä parin viime vuoden aikana. Tunnistamista on vaikeuttanut se, että olen myös liberaali ja uudistushenkinen. Vastarinnassani sykkii kuitenkin epävarma sydän.

Itse keksimiini muutoksiin suhtaudun myönteisesti kuten kaikkeen muuhunkin, jonka perustelut tunnen hyvin. Pohjimmiltani pelkään hallinnan menettämistä ja se korostuu silloin, kun muutos kyseenalaistaa oman asemani asioiden hallinnoijana. Tilaamattomat ”yllätykset” ahdistavat: Uusi Twitter ei tunnu vieläkään hyvältä vaikka muutos tapahtui kuukausia sitten. Blogialusta on ehdotellut päivittämistä jo pitkään, mutta en halua muutoksia asetuksiin, jotka olen itse väännellyt mieleisikseni.

Facebook-profiilikin tuli noin vain ja muuttui, vaikka en ehtinyt  edes kaivata siihen parannuksia. Otin uuden profiilin kuitenkin suhteellisen nopeasti käyttöön ehkä juuri siksi, ettei muutos ollut heti pakollinen. Olin ikään kuin itsenäinen edelläkävijä, kun vapaaehtoisesti tutustuin uuteen ominaisuuteen. Aika kieroa, vai mitä?

Yrityksillä samat pelot

Tulin tässä kuvailleeksi muutosvastarinnan perusasioita, joiden kanssa painiskelevat useimmat änkyrät. Jossain määrin samaa hallinnan kaipuuta taitaa olla meissä kaikissa. Muutos on olennainen osa internetiä. Toisin kuin paperilehtiartikkelia, blogikirjoitusta saa ja pitää muokata, kun tarvetta tulee. Palvelusta kuin palvelusta odotetaan seuraavaa versiota. Joka viikko ennustetaan uusi trendejä.

Samaa epävarmuutta yritykset sosiaalisessa internetissä arastelevat. Voimavaroja ei haluta käyttää johonkin, joka on vanhanaikaista jo illalla. On hyvä myös muistaa, että yhteisöpalveluissa asiakas on se, joka maksaa. Ilmaista palvelua käyttävä on aina vähän muiden armoilla.

Sosiaalinen internet onkin muutosvastarintamalle koulutusta epävarmuuden sietämiseen. Omat karvani kohoavat erityisesti, jos joku puhuu sosiaalisen median hallinnasta. Hallita voi lähinnä omia tekemisiään – olemalla aito, vilpitön ja oikeasti kiinnostunut siitä, mitä tekee. Sosiaalinen media taas tarkoittaa muita ihmisiä ja sitä hallitakseen pitäisi päästä heidän päidensä sisään.

Kuva: stock.xchng

0 thoughts on “Ahdistavia muutoksia Facebookissa”

  1. Hyvin kirjoitettu, erityisesti viimeiseen kappaleeseen yhdyn täysin. Sama homma kun puhutaan asiakashallinnasta – ei asiakkaita voi hallita, ne tekee mitä tykkää ja sun pitää vaan onnistua tekemään sitä mistä ne tykkää 🙂

    Uskon että monet, varsinkin pienet yritykset pelkäävät sosiaalista mediaa juuri siksi, kun sitä ei voi hallita. Onhan se kovin pelottavaa kun ihmiset voivat olla julkisesti sinusta jotain mieltä tai jakaa kirjoituksiasi myös negatiivisessa valossa. Pitäisi nähdä se mahdollisuus tässä – onhan se mieletön etu päästä näkemään mitä sinusta puhutaan, ja kertoa myös vastineensa, näin negatiivisetkin asiat voi kääntää voitoksi. Perinteisessä puskaradiossa ei ole sitä vaihtoehtoa.

    Mä oon tosi muutosvastarintainen joissain asioissa. Vaihdoin vanhan Twitterinkin takas ku ärsytti. Ja en ajatellut vielä hetkeen kokeilla uutta FB-profiilia. WP:n päivitys sentään on jo agendalla 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.