Sosiaalisen median vastustamisesta

Muutama verkkokirjoitus sai minut pohtimaan syitä vastustaa sosiaaliseksi mediaksi kutsuttua internet-ilmiötä. Sosiaalista internetiä tai jotain sen osaa kritisoivat kirjoitukset luin Suomen Kuvalehdestä, Kulutusjuhlan Urputusjoulukalenterista ja Helsingin Sanomista. Ne nostivat pintaan myös muut mielipiteet, joita ilmiötä vastaan yleensä esitetään.

Pohdintaani jouduttaakseni päätin listata motiiveja, joilla sosiaalista internetiä ”vastustetaan”. Nämä ovat siis lausuttuja tai lausumattomia argumentteja – itse olen tällaisiksi itselleni selittänyt. Lisäksi tässä menevät iloisesti sekaisin yksityisihmisten ja organisaatioiden viestintä:

  1. Sosiaalinen media on pinnallista ja epäluotettavaa. Sikäli kuin sosiaalinen internet ymmärretään ihmisten väliseksi vuorovaikutukseksi ja ihmiset pinnallisiksi sekä epäluotettaviksi, on tämä totta. Väitteeseen sisältyy myös ajatus siitä, että jossain muussa viestinnän muodossa on syvyyttä ja luotettavuutta. Se on totta, että esimerkiksi uutisointi näyttää kevenevän, kun uutisoijat kilpailevat nopeudella ja otsikoilla. Internet levittää väärää tietoa yhtä nopeasti kuin oikeaa, ja suurimman huomion saavat houkuttelevat otsikot tai iskulauseet. Nopeuden vaikutus on toisaalta myös harhaa. Sanomalehden kiireessä tehdyn jutun pinnallisuutta ja epäluotettavuuutta ei korjaa aika, joka kuluu painokoneen uumenissa ja rekan kyydissä valtateillä.
  2. Sosiaalinen media ei ole oikeaa ystävyyttä. Tämä liittyy yleensä yhteisöpalvelujen kaveri-käsitteeseen. Olisi hyvä vain yhteisesti sopia, ettei Facebook-kaveri tarkoita muuta kuin Facebook-kaveria. Kasvokkaisessa elämässä sen voi rinnastaa tuttavuuteen. Toisaalta monet ajattelevat, että verkkoelämän täytyy toistaa kasvokkaisen elämän ihmissuhteita. Todellisuudessa kommunikointi internetin kautta myös kehittää niitä sekä luo täysin uusia tuttavuuksia.
  3. Sosiaalinen media on narsistista. ”Minulla ei ole tarvetta mainostaa itseäni.” Aika harvalla on ja internetiin ovat kulkeutuneet niistä harvoista aika monet, joten saattaahan se mainostamisen suhteellinen määrä oikeasti ärsyttääkin. Silti pidän narsismi-kommentteja lähinnä kulttuuriin kuuluvana itsensä vähättelynä ja arkuutena tuoda esille mielipiteitään tai erityislaatuisuuttaan. Kaikilla on kumpaakin.
  4. Sosiaalinen media luo ahdistavaa tietotulvaa ja vie kaiken ajan. Kävin suihkussa -statuspäivitys on varmaankin annettu jo useammin esimerkkinä turhanpäiväisestä viestistä kuin oikeasti kirjoitettu päivityksenä jossain yhteisöpalvelussa. Se on yleensä turha tieto, joka kuitenkin kohisee viestivirrassa yhtä äänekkäästi kuin tärkeämmät sanomat. Tietotulva saa ihmiset onneksi myös kehittämään menetelmiä ja välineitä jäsentää ja seuloa sitä. Tiedotusvälineethän tekivät sitä ennen vanhaan puolestamme. Ajankäyttö taas vaatii itsekuria eikä sen puutteesta kärsivän kannata ryhtyä mihinkään, mistä saattaisi kiinnostua. Tai sitten voi kehittää itsekuriaan ja ajankäyttöään.
  5. Sosiaalinen media ei ole syrjäyttänyt perinteistä mediaa. Ei olekaan. Tämä vastakkainasettelu näyttää oman kirjoituksensa arvoiselta, sillä päivittäin kuulee kummaltakin ”puolelta” toisen ”median” vähättelyä.
  6. Sosiaalisessa mediassa kiusataan, juonitaan ja sovitaan epäilyttäviä bileitä. Vai olisiko se niin, että ihmiset tekevät sitä joka paikassa, minne menevät? Nämä väitteet liittyvät yleensä uutisiin, joiden otsikossa lukee ”netti” tai ”Facebook” klikkauksia keräämässä. Internet on helpottanut ruoan tilaamista kotiin, hirmumyrskyn uhrien auttamista, hallitusten valheiden paljastamista, kavereiden kutsumista kylään ja töiden saamista. Samalla myös kiusaaminen, kulttuurituotteiden varastaminen, pomminteko-ohjeiden levittäminen ja huonosti kirjoitetun suomen kielen viljeleminen on käynyt helpommaksi.

Täytyy jatkaa tästä vielä myöhemmin, ainakin tuosta perinteisen ja uuden median vastakkainasettelusta. Näyttää muutenkin siltä, että innostun järsimään tällaisia loppuun kaluttuja aiheita, kun ne kuitenkin päässä aika paljon pyörivät. Tuleepahan vähän kerrattua oman viestintäajattelun perusteita samalla.

Kuva: stock.xchng

0 thoughts on “Sosiaalisen median vastustamisesta”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.