Lahjat katoavat jouluna

Tekstisuunnittelijoiden eli copywritereiden lahjat katoavat joulun alla, kun päivittäistavarakauppaajat yrittävät veistää omaa lastuaan sesongin myynnistä. Vika saattaa olla minussa ja jouluttomuudessani, mutta enpä ole vielä yhtään hyvää mainostekstiä (printtiä tai audiota) tallentanut mieleeni tämänkään joulun reklaameista.

Uudelleensanoitetut tai pikkuoravaäänillä esitetyt joulurallatukset, kuluneet toivotukset ja niiden väännökset ja sekopäisen huumorin tavoittelu tuntuvat olevan pääosassa. Massasta yritetään erottua idiotialla, jolloin kaikki mainokset ovat lopulta idiootteja.

Ammennettavaa kulttuuriahan olisi vaikka kuinka. Kokispukin ja seimijuhlan lisäksi esimerkiksi Rare Exports -elokuvan vaihteeksi esiin tuoma suomalaispukki antaa aineksia joulumaalailuun, jos sitä haluaa tehdä.

(Ongelma voi olla myös mainonnan tilaajissa, jotka suitsevat tekstisuunnittelijoiden lahjat.)

Ehkä joulumainonnan ongelma on se joulu. Uskoakseni sesongin myyntiin vaikuttaa ihmisten käytettävissä oleva varallisuus, ei niinkään markkinointi. Lahjoja halutaan hankkia ja antaa vaikka mainostaja ei siitä muistuttaisi. Mässäilyä harrastetaan, jos se tapana on.

Kun tavoitteena on erottua ja muistuttaa olemassaolostaan, voisiko keksiä jotain omaa? Joulukuun loppu on talven pimeintä aikaa. Talvi kääntyy valoa kohti juuri joulun alla. Talvesta selviäminen on ikiaikainen teema. Mitä jos kiihdyttäisi ihmiset ostovimmaan näillä?

Ensimmäinen joka tilaa ensi joulusesongin mainoskampanjan suunnittelun muulla kuin jouluteemalla, saa monta alennusprosenttia ja erottuvan kampanjan.

Blogi lomailee loppuvuoden. Klikkaapa tuota kuvaa, niin näet loputkin Katinhännän tekstitoimiston lomatervehdyksestä!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.