Lätkä ja nuorisojärjestöt eivät mahda brändeilleen mitään

Suomalaisia palloilulajiliittoja ja poliittisia nuorisojärjestöjä on yhdistänyt tämän kevään aikana kriisiviestinnän tarve. Tapaus paljastaa samalla jotain brändien arvosta.

Kuva MTV3:n nettiuutisesta.

Jalkapallofaneja suututtaneet asiat tapahtuivat tosin jo viime vuonna, mutta jääkiekkoliitto nauttii parhaillaan kansanepäsuosiota MM-kisojen ”lippugaten” vuoksi. Nuorisojärjestöjen kohut puolestaan alkoivat, kun kulttuuriministerin valtionapupäätös herätti kritiikkiä sekä avustussummien että mahdollisen ”omien suosimisen” vuoksi. Viimeisin kohu on toissapäiväinen uutinen valtionapuunkin vaikuttavien jäsenmäärien kaunistelusta – jos noin kaunista sanaa voi käyttää jäsenmäärän valehtelusta jopa tuhansilla.

En oikeastaan usko, että mikään näistä tapauksista on jotenkin pelastettavissa kriisiviestinnällä. Yksikään mainituista organisaatioista ei ole sellainen brändi, josta ihmiset ovat varsinaisesti kiinnostuneita. Julkisuuden kannalta ratkaisevia ovat taustalla vaikuttavat brändit: jalkapallo, jääkiekko ja politiikka.

Jalkapallo ja jääkiekko tuskin ovat suosiotaan menettäneet vaikka joku olisikin päättänyt boikotoida joitain otteluja tai kisoja lajiliittojen toiminnan takia. Liittojen ja niiden rahalähteiden mainetta voi parantaa helposti, sillä suomalaiset haluavat joka tapauksessa seurata rakastamiaan lajeja. Anteeksipyyntö ja toimintatapojen muuttaminen riittävät jo pahimpien imagotappioiden pelastamiseen, kun siinä varsinaisessa brändissä ei pelastettavaa ole.

Toisin on nuorisojärjestöjen laita. Politiikan brändi on vahva mutta huono. Vero- tai veikkausvarojen väärinkäyttö ja kaikenlainen suhmurointi vain vahvistavat olemassaolevia mielikuvia poliittisista järjestöistä. Nuorisopoliitikoille on kehitetty oma termikin – broileri – jota voivat käyttää vastaansanomattomasti monet sellaisetkin, jotka eivät sanan merkitystä tai tilanteeseen sopivuutta tajua.

Järjestöt, joihin kohut ovat eniten kohdistuneet, ovatkin vaikuttaneet seuraavan niitä lähinnä sivusta. Vastataan, kun kysytään, mutta omaa viestintää ei tuhlata ikiaikaisten mielikuvien muuttamiseen etenkään silloin, kun tilanne on päällä. Politiikan brändin muuttaminen on muiden tilanteiden tehtävä.

Kirjoittaja on työskennellyt toukokuun alusta lähtien Vasemmistonuoret ry:n tiedottajana ja ollut syksystä alkaen Vasemmisto-opiskelijat ry:n hallituksen jäsen. Jääkiekon MM-kisoissa hän on katsonut vähän aikaa Youtube’in kautta yhtä ottelua mutta ei muista siinä pelanneita joukkueita.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.