Raahe-markkinoinnin ontumisesta

Klikkaa suuremmaksi!
Klikkaa suuremmaksi!

Raahen Seutu haastatteli matkailuasioista keskiviikon lehteen. Jutussa ei ole mitään virheellistä, tässä vain pari lisähuomiota:

On helppoa puhua puu-Raahen matkailullisesta kehittämisestä ilman käytännön ratkaisuja. Itse olen onnistunut järkeilemään, että kaupunki voi itse vaikuttaa vanhan kaupunginosan toimintaan tehokkaimmin kiinteistöomistustensa (nykyisten ja hankittavien) kautta. Esimerkiksi tuossa vanhan apteekin naapurustossa voisi edullisesti vuokraamalla synnyttää muutaman myymälän keskittymän. Yksi liikehän siinä yritti, mutta yksin on turha odottaa asiakasvirtoja noinkin ”syrjäiseen” sijaintiin.

Tuosta viestintäpäällikön puuttumisesta puhuin minäkin haastattelussa. Vaikka resurssien syyttely on helppoa sekin, on siinä perää, ettei kaupungissa ole ketään, jolla olisi sekä valtuudet että resursoitu mahdollisuus keskittyä koko viestintäprosessin ja ”kaupunkitarinan” rakentamiseen. Sitäkin sanoin, että kaikki tarvittavat palvelut, ideat ja markkinointielementit ovat pienessä mittakaavassa olemassa, mutta puuttuu rohkeus (tai valtuudet) koota ne yhteen ja jalostaa niistä ammattimaista kaupunkimarkkinointia.

Toimittaja sensuroi ammattimaisesti kotiinpäin vetämiseni; puhuin nimittäin aika paljon Rantajatseista esimerkkinä hyödyntämättömästä markkinointivaltista. Toivon, että juttuun haastateltu kaupunginhallituksen puheenjohtaja tarkoitti resurssien puutteesta johtuvaa markkinointityhjiötä väittäessään, ettei messuille olisi muuta vietävää kuin sukelluspuku. Kaupungissa nimittäin tapahtuu varsinkin kesäisin jo vaikka mitä festareista saaristoristeilyihin.

Vanhan kaupungin lisäksi viittasin Raahen esihistorialliseen ulottuvuuteen eli Kastellin jätinkirkkoon. Jospa vaikka eräs syksyllä ilmestyvä lastenkirja – joka odottaa valmistumistaan taittopöydälläni – herättelisi henkiin tätä puolta kaupunkikulttuurista ja -markkinoinnista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.