Ehkä lapsia pitää suojella meiltä itseltämme

Paljon puhuttu Vahinko-video kiusaannuttaa. Mistä kiusaantuminen kertoo?

Nyt on jo todella myöhäistä kommentoida Sannin Vahinko-musiikkivideota mutta eipä ole ollut aiemmin aikaa kirjoittaa. Jotenkin tuntuu myös vaikealta artikuloida haluamansa näin herkästä aiheesta. Kyseessä on se video, jonka tekemiseen kouluikäiset ovat osallistuneet lähettämällä itsestään kuvaa laulamassa Sannin biisiä.

Kertosäkeessä lauletaan jotenkin näin:

Jos haluut testaa mua yhen kerran vaan,
mulla on mesta mihin mennä,
siellä on kaapissa pari coronaa,
jos meil ei juttu muuten lennä,
Jos haluut niin jää tyynyjuttelemaan,
mutta jos et annan sun mennä
mulle on ilo olla sun vahinko,
vahinko va va vahinko

En kommentoi videosta syntynyttä kohua, koska olen lukenut siihen liittyen vain otsikoita. Niistä päätellen video on herättänyt hyvää ja huonoa keskustelua lasten kehityksestä, artistin vastuusta ja yhteiskunnallisista valtasuhteista. Minua kiinnostaa tuo viimeinen.

Ensimmäinen reaktioni videoon oli kiusaantuminen. Ne lapset ei varmasti edes tiedä, mitä laulavat. Vähän hävetti lasten ja ehkä jopa vanhempien puolesta. Heille varmaan nauretaan koulussa. Vanhemmat kuulevat mutkan kautta lapsensa olevan tällaisella videolla munaamassa itsensä. Kodeissa käydään kiusallisia keskusteluja biisin merkityksistä.

Myötähäpeäminen ei ole vielä kovin vaarallista eikä tee häpeän aiheuttajasta sellaista. Aloinkin miettiä, mikä videossa kiusaannuttaa. Kuinka paljon tunteessa on lapsen aiheuttamaa suojelunhalua ja mitä suojeleminen tässä tapauksessa tarkoittaa?

Todellisuudessa en tietenkään tiedä, aiheuttaako video pilkkaamista missään, ja jos aiheuttaakin, siitä ei pidä syyttää uhria. Lasten suojeleminen ”aikuisten musiikilta” tuntuu puolestaan joltain, mikä tuskin on mahdollistakaan.

Kun kiusaannun lapsesta laulamassa seksuaalissävytteistä kappaletta, minä olen se, joka yhdistää lapsen ja seksuaaliset sävyt. Samalla tavoin aika ajoin kauhistellaan lasten ”seksikästä” pukeutumista, jossa seksikkyys on aikuisen katsojan lapsen pukeutumiselle antama merkitys. Lapsen omat merkitykset ylikirjoitetaan armotta.

Jos pitääkin ”aikuisten musiikin” kuuntelemista ja mukanalaulamista harmittomana, ei se tarkoita oikeiden vaarojen vähättelemistä. Jos vanhempina ja muuten vain ihmisinä arvioisimme kriittisesti sitä, miten itse seksualisoimme lapsia ja miten voisimme välttää sen, lapsen kehityksen tukeminen ja hyväksikäytön ehkäiseminen voisivat saada uusia näkökulmia.

Omien tunteideni luotaaminen johti myös kysymykseen, kuinka paljon kiusaantumisessa on kyse jostain, mitä kutsun teinivihaksi? Voi olla, että kokemus on vain omani, mutta teinejä on helppo vihata: ovathan he perusteettoman itsevarmoja ja puhuvat äänekkäästi asioista, joista eivät vielä tiedä mitään. Kun vielä lisätään tähän huolettomuus, naivius ja anteeksipyytelemättömyys, vihattavaa riittää, kun itse tajuaa menettävänsä tätä kaikkea.

Teinivihaan liittyy luultavasti ärsyyntyminen siitä, että lapsi muuttuu toiminnan kohteesta toimijaksi ja vaatii toimijan oikeuksia. Suurin osa Vahinko-videon teineistä oletetaan lisäksi naisiksi, joiden seksuaalisuutta yhteiskunnat ovat erityisesti kontrolloineet läpi historiaan.

Tänne asti kirjoitettuani en ole erityisemmin muodostanut mielipidettä Sannin videosta. Julkinen keskustelu tarvitsee laukaisijansa. Video opettanee jotain myös mediaympäristöstä, jossa nykylapset elävät. En tiedä, miten fanien videoklipit on kerätty, mutta vanhempien on syytä tutustua laitteisiin ja sovelluksiin, joilla lapset kommunikoivat maailman kanssa.

Entä jos oma lapseni huulisynkkaisi videolla seksistä kertovaa biisiä? Tästä alitajuisesta ajatuksesta kai se kiusaantuminenkin syntyi. Samasta syystä tuntui tärkeältä kirjoittaa nämä ajatukset ylös – jotta muiden kontrollointi perustuisi kriittiseen arviointiin omista tunteista, normeista ja motiiveista.

Kuva: FreeImages.com / John Lewis

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.