Lööppi on kohutrolli

Verkko-otsikoinnin kriisi on mietityttänyt jo pitkään. Kriisi tarkoittaa sanakirjan mukaan käänteentekevää muutosta, taitekohtaa. Toivottavasti otsikoinnin tila kääntyy pian parempaan päin.

Huomion tavoittelu ja klikkausten kalastelu on tuomassa kohuotsikoinnin viihdesivustoilta ja iltapäivälehdistä takaoven kautta vakavastikin otettaviin julkaisuihin. Katso kuvat -sanapari lienee muuttumassa jo parodiaksi itsestään. Tavaksi on tullut myös valita mielikuvitusta kiihottavia sanoja; kiusallinen, ovela, outo, tyrmätä, suuttua, seksi, huijaus, raivo, uhka ja onhan noita, kun äkkiä parin lehden sivut kävin vilaisemassa.

Tehokeinona käytetään myös moralisointia ja pelottelua. Kysymykset ja epämääräiset vihjailut sivuutan nykyään automaattisesti. ”Tätä et tiennyt..!” Enkä tiedä vieläkään.

Pelkkä otsikko ei tietenkään tee uutisesta tai artikkelista huonoa. ”Houkutteleva” verkkokirjoittaminen näyttää kuitenkin siirtävän katteettoman otsikoinnin rajaa. ”Katso kuvat” ei useinkaan johda varsinaisesta uutistapahtumasta kertoviin kuviin eivätkä jutut ole läheskään niin mielenkiintoisia kuin linkki antaa ymmärtää – jos edes kertovat asioista, joita otsikko halusi saada lukijan ajattelemaan.

Olen päätellyt, että nykyaikainen verkko-otsikko on iltapäivälehden lööpin tavoin trolli, jonka ainoa tarkoitus on ärsyttää. Positiiviseen kutitteluun pyrkii tietysti jokainen huomionhakija mutta näiden trollien asenne ei ole erityisen hyväntahtoinen. Ainakaan ne eivät näytä siltä.

Trolleista kerrotaan Mikko Mannisen jakamassa Kalevan jutussa. Otsikoinnin kriisikin on huomattu myös muualla, sillä ilmoitin juuri Facebookissa osallistuvani En klikkaa roskaotsikoita -tapahtumaan helmikuun ajan. Minulla tämä lakko tosin alkoi jo kauan sitten.

Kuva: stock.xchng

0 thoughts on “Lööppi on kohutrolli”

  1. Hyvä aihe, Niko.

    Eräät nettiuutispalvelut A/B-testaavat otsikoitaan. Eli vaikka 15 minuuttia skuupin julkaisemisesta kerätään dataa siitä, millainen otsikointi on tehokkain. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että etusivulle saapuvista käyttäjistä näytetään yksi useammasta esivalmistellusta otsikointivaihtoehdoista. Se otsikointi, joka tavoittaa eniten klikkejä tulee lopulliseksi versioksi. Kaikki tapahtuu automatisoidusti lukuunottamatta vaihtoehtojen luomista.

    Ainakin Huffington Post tekee tuota. Suomessa en ole kuullut moisesta, muttei se ihme olisi.

    http://www.niemanlab.org/2009/10/how-the-huffington-post-uses-real-time-testing-to-write-better-headlines/

    Tietyllä tapaa härskiä. Saadaan kyllä sitä mitä itse tilataan (klikataan), mutta valitettavasti se merkinnee entistä härskimpiä otsikoita.

    Ampparit.comista näkyy (klikkausmäärät oikealla) muuten hyvin kuinka täydelle sonnalle omistanutuneita ”uuutispalveluja” on syntynyt pelkkiä klikkauksia ja mainostuloja havittelemaan. Viittaan näihin stara.fi, The Voice yms. palveluihin, joiden ansiot jäävät otsikon tekemiseen (esimerkki: ”Cristiano Ronaldon tyttöystävä ei peitä peppuaan legginseissä, katso kuvat timmistä mimmistä!”) ja itse sisällön muodostaa linkki ulkomaiseen blogiin, jossa on usein paparazzikuva jostain vähäpukeisesta tyttösestä. En ehkä itse jaksaisi tehdä työkseni tuollaista, jossa ei tuoteta minkäänlaista lisäarvoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.