Facebookin uudenlaisia yrityssivuja on esitelty jo blogissa jos toisessakin. Minun mielessäni kehistyaskel liittyy Facebookin ja muiden sosiaalisten internetvempainten henkilökohtaisuuteen.
Uudet sivut ohjaavat persoonallisuuden suuntaan, pois kasvottomista logoista. Kun liikuskelee ympäri Facebookia oman firmansa nimellä esiintyen, viimeistään kaverifirmojen juttujen kommentoiminen auttaa karistamaan turhan virallisuuden ja korporaatio-naminamin jutuistaan.
Ehkäpä yritysten muuttuminen ”tavallisiksi” käyttäjiksi tuossa suosituimmassa palvelussa johtaa persoonallisempaan ja henkilökohtaisempaan läsnäoloon muuallakin. Esimerkiksi Twitterin ihmis- ja yrityskäytön persoonaa jakavasta voimasta olen kirjoittanut aiemmin verkkoprofiili-avainsanalla.
Fanisivuina aikanaan lanseeratut yrityssivut mahdollistivat monille ammatillisen profiilin pystyttämisen henkilökohtaisen rinnalle. Kahdella tilillä liikkuminenhan on Facebookin sääntöjen vastaista.
Uudenlaiset yrityssivut syventävät tätä mahdollisuutta, kun nyt ”sivuprofiili” voi olla sosiaalinen myös oman seinänsä ulkopuolella. Kannattaa hyödyntää sivu-toimintoa, jos henkilökohtaisen ja ammatillisen Fb-käytön erottelu tuntuu sillä omalla tilillä hankalalta.
Kuva: stock.xchng