Viime viikolla tuli kaksi mainosta, jotka innoittivat vertailemaan markkinoijien kykyä huomioida kohderyhmänsä. Ensin kuistin postilaatikkoon tipahti WSOY:n kirjamainos, toisena sähköpostilaatikkoa kolautti NetPostin käyttäjille suunnattu ilmoitus.
Vertailun heikompi mainostaja on NetPostia jakava Itella, joka lähettelee kanta-asiakkailleen tasaiseen tahtiin uutiskirjeitään ilman uutta sanottavaa. Tai jos niissä jotain uutta onkin, muotoilut ja otsikoinnit eivät onnistu sitä paljastamaan.
Tämän ilmoittajan kohdalla tuntuu, että jotain vain täytyy kuukausittain maailmalle pukata. Muutaman vuoden palvelua käyttänyt tietää jo, että siihen voi tilata e-laskujakin; ja että paperittomuus säästää luontoa; ja että asiakirjat voi arkistoida palveluun moneksi vuodeksi – ja niin edes päin.
WSOY:n viesti oli sitä vastoin iloinen yllätys. Vaimoni on ollut jonkin aikaa sitten erään heidän kirjakerhonsa jäsen ja mainos tulikin hänen nimellään.
Lehtinen ei markkinoi kerhojäsenyyksiä vaan kirjoja, jotka vaikuttavat vieläpä edullisilta. Mainos pyytää vanhoja asiakkaita myös kertomaan, kuinka usein samanlaista postia saisi vuosittain lähettää. Arvontakin on, vaikka Aaltomalja-paketti ei järin houkuttele palkintona.
Toisin sanoen tarjolla on kirjakerho ilman jäsenyyttä ja kuukausittain unohtuvaa jäsenpaketin perumista. Vaikuttaa reilulta diililtä! Olisi mielenkiintoista tietää, millainen tutkimustyö tämän kampanjan takana on.