Suhde vanhempiini ei niinkään sureta vaan ärsyttää. En oikeastaan tunne heitä kohtaan juuri mitään, koska he ovat elämässäni vain lasteni isovanhempina ja edustavat lähinnä todistajamenneisyyttäni, jota en lainkaan kaipaa. Ärsyyntyminen tulee siitä, että joudun silti olemaan heidän kanssaan tekemisissä pari kertaa vuodessa ja kohtaamaan heidän huonosti peitetyn ahdistuksensa. Koska ahdistus on järjetön ja perustuu epäeettisiin elämänarvoihin, jotka eivät ole järjellä muutettavissa, se vain ärsyttää.
Lapset olivat siis mummulassa – tässä ne vuosittaiset kohtaamiset – muutaman päivän, joiden jälkeen puolisoni päätyi vaihtamaan appivanhempiensa kanssa pari tiukkaa tekstiviestiä. Mitään dramaattista ei ole tapahtunut enkä avaa muiden keskustelua enempää, mutta yhden arvokkaan tiedon siitä sain. Vanhempieni mielestä minä hylkäsin heidät erotessani Jehovan todistajista, koska tiesin, miten se vaikuttaisi suhteeseemme. Tätä varmasti käsittelen kirjassakin.
Vanhempiani ei kiinnosta – eivätkä he karttamisohjeiden mukaan saa – keskustella kanssani eroni motiiveista. Heidän mielikuvitususkontonsa maailmassa minä hylkäsin heidän mielikuvitususkontonsa, joka käskee heidän hylkäämään minut, joten minä hylkäsin heidät. Aukotonta. Yritä sitten olla ärsyyntymättä, kun nämä ihmiset sanovat rakastavansa minua suunnattomasti.
Kirjoitin karttamisesta tänään muutaman kappaleen. Tuli mieleen myös irtoajatus sukupuolirooleista, joten panin senkin ylös. Pisimmän pätkän sain aikaiseksi yhteiskunnallisista avauksista tai ratkaisuista, joihin olen ajatellut kirjan päättää. Luulen, että ajatus uskonnollisesta suojaikärajasta, joka rajoittaa alaikäisten liittymistä uskonnollisiin yhteisöihin, ei ole uusi. Pitää etsiä siitä hieman historiaa vielä. Toinen avaus on vaatimus valistuksen lisäämisestä kouluissa. Jehovan todistajien lapset pysyvät aika hyvin suojassa vanhempiensa uskonnon – tai minkään uskonnon – saamalta kritiikiltä, koska he eivät osallistu uskonnon- tai elämänkatsomustiedon opetukseen koulussa. Kaikille yhteinen ja pakollinen uskontotiedon opetus estäisi tällaisen pimennossa pysymisen.