Mediastrategioista ja kiilatekniikasta SAK:n edustajistossa

SAK:n edustajisto kokoontuu 21.–22. marraskuuta Paasitornissa Helsingissä.

Kokous on nykyisen edustajiston viimeinen. Olen ottanut kolmen vuoden aikana Yleisen Lehtimiesliiton edustajana tavaksi käyttää puheenvuoron jostain medianäkökulmasta, koska siitä jotain luulen tietäväni ja hiljaakaan en osaa olla.

Tällä kertaa varmistin, että pääsen puhumaan ennen lounasta, jotta pääsen iltapäiväksi Slushiin tarkkailemaan, millaisia edistysaskelia start-up-skene on työehtojen polkemisessa jälleen ottanut. Ja näin sitten sanoin:

”Vaikka toisenlaisiakin kirjoituksia on julkaistu ja tässä pöntössä äsken sanottiin, minun nähdäkseni postilaisten kamppailu työehdoistaan on saanut mediassa alusta lähtien sympatiaa, joka on jatkunut aina lakkovaiheeseen saakka. Sympatiaan vaikutti varmasti myös syksyllä julkaistu tutkimus maan raharikkaista ja sen yhdistyminen postin johdon palkkioihin. 

Aivan ennenkuulumatonta tämä sympatia ei toki ole, jos muistellaan vuodentakaista taistelua irtisanomissuojasta tai vielä kaukaisempaa pakkolakivääntöä. Niissä molemmissa oli hetkensä, jolloin mediassakin nähtiin työmarkkinoiden epäsuhta ja työntekijöiden oikeutetut vaatimukset.

Jos viime hallituskaudella tuntui siltä, ettei työnantajaa pidättele mikään, tällä kaudella painostus on siirtynyt odotetusti lainsäädännöstä voimakkaammin sopimisjärjestelmään – asioihin, joihin keskustavasemmistolaisen hallituksen on vaikeampi puuttua. Myös mediastrategioissa on odotettavissa muutosta. Postilakon saama mediasympatia onkin siksi merkittävää, että Postin viestintä kyllä propagoi erittäin aktiivisesti ja häikäilemättömästi.

Mihin sitten pitäisi varautua? Niin sanottuihin totuudenjälkeisiin strategioihin kuuluu kiilavaikutuksen hyödyntäminen. Olemassaoleviin erimielisyyksiin ja eroavuuksiin lyödään entistä syvempää mielikuvien kiilaa. Tavoitteena ei ole niinkään suoraan edistää omia tavoitteita vaan luoda hämmennystä ja siirtää julkinen keskustelu toisarvoisiin asioihin. Tässä kentässä hyviä kiilan paikkoja ovat ainakin nais- ja miesvaltaiset alat, pienempi- ja suurempipalkkaiset alat tai vaikka pienet ja suuret liitot.

Tämän aamun liitto- ja Posti-uutisia lukiessa voi miettiä, kenen mediastrategia toimii, miten näitä kiilapaikkoja paikkaillaan ja miten keskustelu johdetaan takaisin työnantajan ja työntekijöiden väliseen kiistaan. Liitoissa viestintäosaamista riittää, kunhan siihen johdossa luotetaan.

Lopuksi käytän vielä tilaisuuden siitä iloitsemiseen, että eri liittojen toimijat halusivat ja saivat merkittäviä tehtäviä viime viikonloppuna siinä toisessakin puolueessa. Toivottavasti se tarjoaa lisää väyliä vaikuttaa myös siihen, että valtio-omistaja ja lainsäätäjä puuttuvat nopeasti tes-shoppailun kierteeseen.”

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.